Expedícia Stredná Ázia – II. Ako osloviť sponzora?

Autor: Zuzana Haceková | 11.7.2014 o 22:38 | (upravené 12.7.2014 o 0:31) Karma článku: 4,26 | Prečítané:  1294x

Už o pár dní vyrážame na 5-mesačnú expedíciu do Strednej Ázie. Počas prvých týždňov plánovania sme si uvedomili, že by bolo sebecké nechať si celé toto dobrodružstvo iba pre seba. Chceme sa podeliť so zážitkami a skúsenosťami so slovenskými aj s českými cestovateľmi, ale aj s tými, ktorí cestujú len prstom na mape; a možno niekomu aj pomôžeme, tak ako mnohé cestopisy a blogy pomohli nám. 

Celá expedícia je dosť finančne náročná. Zaujíma vás koľko? Popravde aj mňa :). Rátame s tým, že samotná réžia počas cesty nebude až taká vysoká, akurát prípravná fáza, keď treba nakúpiť všetko vybavenie, dáva zabrať našim sporo-prasiatkam. Ani si presne nepamätám, kto prvý vyslovil vetu, že oslovíme sponzorov, ale nová výzva nám hneď zapálila iskričky v očiach a na tie nezabudnem. Myšlienka to je pekná, ale ako na to? Aký je návod?

Takže podľa hesla: „Kto nič neskúsi, nič nemá.“, som sa rozhodla osloviť niekoľko firiem telefonicky. Mala som šťastie, že hneď prvý telefonát som absolvovala s Evou Berešovou z firmy Novesta. Pretože ona ma svojím ústretovým prístupom a nadšením v hlase, za ktorým bolo cítiť úsmev, nakopla. Vďaka nej som si povedala: „Áno, dá sa to...“, a skúšala ďalej a ďalej. Táto prvá komunikácia nakoniec aj dospela do úspešného konca a po milom stretnutí si naša posádka odniesla fantastické topánky od Novesty – chalani odolné gumáky, aby mohli prebrodiť každý potok a preniesť v náručí svoje princezné v štýlových plátenkách.

Po pár dňoch som si uvedomila, že telefonovanie nestačí. Firiem je veľa a vyvolávať im večer po práci nie je moc príjemné pre nikoho a cez pracovnú dobu zas nemôžem ja. Bolo potrebné niečo iné...vytvoriť nejaký projekt, kde nás na pár stranách odprezentujem. Projekt, projekt, projekt...to sa ľahko povie, ale ako zaujať sponzora nech nehodí náš mail hneď do koša? Snažila som sa niečo si o tom aj prečítať a nakoniec som predsa len niečo splodila, časom sme ho samozrejme upravovali na základe získaných skúseností. A moje rady pre vás hľadajúcich:

  • rozsah – projekt nesmie byť príliš rozsiahly, kto to má čítať?! Náš mal 4 strany a samozrejme nie komplet popísané A4. Opýtajte sa sami seba, čo by zaujalo vás, štyri strany textu, no asi nie!
  • obsah – nie každého sponzora zaujíma váš plán úplne do detailu, preňho je dôležité čo z toho bude mať on. Preto v projekte napíšte len základ, na čo sa chystáte, s akým cieľom, čo chcete dosiahnuť – všetko vecne a stručne, ak je to vhodné, trošku vtipu nezaškodí,
  • samozrejme nezabudnite predstaviť celý tím...
  • pripojte nejaké fotografie, obrázky, náčrty, mapy...
  • najdôležitejšia časť je: čo ponúkate sponzorovi, ako ho viete spropagovať, ak už máte dohodnutú nejakú spoluprácu v rámci propagácie, napíšte to,
  • je vhodné spomenúť, čo už máte za sebou – že nie ste v danej veci úplný nováčik (ak ste, túto kapitolku vynechajte :)
  • a nezabudnite kontaktné údaje na záver!! Ja som ich tam najskôr zabudla pripojiť a na prvom stretnutí som ich dopisovala perom – čo vám poviem, nebolo to práve profesionálne.

Ideme precestovať 10 krajín. A presmradení faktom, že Slovensko je súčasťou Schengenu, zisťujeme čo to vlastne víza sú. Po dvoch dňoch, čo som si študovala na internete, kde všade a aké víza potrebujeme, kde sa vybavujú, koľko rôznych papierov treba vypísať, som mala zapísaných 5 strán s tisíckami poznámok a odkazov...dosť kvalitný guláš. Pri predstave, koľko času to zaberie, ma oblial pot. Na rovinu, ak by som to mala riešiť všetko sama a popri robote, ideme tak maximálne na Zlaté piesky. Ale! Narazila som na firmu VIZUM.sk a po ich pozitívnej reakcii na žiadosť o sponzoring, sme si dohodli osobné stretnutie. Na Kozej ulici ma privítala Janka Závodská. Bola som rozklepaná ako osika, potila som sa...no očarujúce... Našťastie hlas som mala pevný, projekt vytlačený aj s nejakými fotkami navyše, nech sa mám pri prezentovaní o čo oprieť a stretnutie dopadlo úspešne. Dohodli sme si spoluprácu a spoločnosť vizum.sk nás odbremenila od cestovania do Viedne, hádania sa s úradníkmi a nekonečnej byrokracie, ktorá sa spája s vybavovaním víz do týchto krajín.

Potom sme začali intenzívne surfovať po internete a dohľadávať firmy, ktoré vyrábajú, predávajú, či distribuujú produkty, ktoré by sme potrebovali. Snažili sme sa každý mail, aj každý projekt upraviť podľa jeho adresáta. Celkovo sme tých projektov rozposlali stovky a dostávali sme na ne širokú škálu odpovedí. Vyberám pár perličiek:

  • „Nie nemám záujem, nepíšte.“
  • „Ha, to tam radšej pôjdeme sami.“

ale aj:

  • „Žiaľ nemáme na to prostriedky, ale držíme vám palce a prajeme šťastnú cestu.“

Celkovo by sa dalo povedať, že som ešte nikdy nebola odmietnutá toľkými spôsobmi :). Ale aj stovku odmietnutí vyvážil jeden vážny záujem a dolial nám energiu do ďalších „bojov“. Ako keď nám obrovskú pomoc poskytli z firmy AQUA solutions a darovali nám fantastický Life saver box – filtračný kanister, vďaka ktorému sa voda z každého potoka, či rieky stane nezávadnou, takže nás nebude trápiť smäd. Alebo Marek a firma Thermical, ktorí so mnou, večne uzimenou, tak veľmi súcitili, že nám dodali výmenník tepla – zariadenie, vďaka ktorému si budeme môcť zohrievať vodu v nádrži na príjemnú teplotu a tak potešiť naše premrznuté kosti v Pamirských výšinách.

Pri hľadaní sponzora je potrebné rátať s tým, že nie každý obchodník môže svoje produkty darovať, jednoducho na to nemá potrebný budget. V takýchto prípadoch poteší aj zľava na nákup. Takúto pomoc nám poskytli napríklad z firmy Zajo. Keď v podnikovej predajni v Galante počuli kam až sa chystáme, vzali si nás do parády, poradili a kompletne nás obliekli. Vďaka poskytnutej zľave kúpa krásnych, ale najmä funkčných, vetru a vode odolných búnd a nohavíc, ale aj funkčného prádla nezaťažila príliš naše peňaženky. V ústrety nám vyšli aj z predajne Hudy šport a benzínový varič, či kempingovú výbavu sme tiež nakúpili so zľavou. Fantastické zariadenie nám požičala firma DOD.TEC.sk, tzv. čiernu skrinku. Šikovná vecička, ktorá bude nepretržite nahrávať pohľad na cestu a zároveň bude zaznamenávať našu trasu pomocou GPS a uchovávať niektoré ďalšie dôležité dáta. Nadšenci letectva z Aviatorshopu nám poskytli zľavu na naozaj jedinečný SPOT. Je to satelitný komunikátor, ktorý dokáže cez družice posielať sms, e-maily a dokonca aj pozrieť facebook, zmeniť si statusy a hodiť nejaké selfie :). Naši fanúšikovia, aj ustráchaní rodičia si budú môcť pozrieť, kde sa aktuálne nachádzame. Ale hlavne sa v prípade problémov dá jedným SOS tlačidlom privolať pomoc. V shope Karavany PK nám okrem zľavy poskytli najmä cenné rady ohľadne prerábky auta.

A presne o tom to je! Sponzoring nemusí byť zákonite len finančný, či produktový. Napríklad chalani z JeepParts zo Žiliny, ktorí poskytujú nášmu „korábu“ už niekoľko rokov kvalitný servis, sa zachovali skutočne neuveriteľne, keď do hlbokej noci makali v servise a dávali Bronco dokopy. Nielen poskytnutá zľava, ale hlavne ich ústretový prístup nám v posledných rušných dňoch padol veľmi vhod.

Rovnako skvelých chalanov sme spoznali v Bratislave. Dlho sme si lámali hlavu aj nad tým, ako vyriešime náš dojazd. Čo ak ten čo máme, nebude stačiť?? Necháme to na náhodu? Kanistre s benzínom už skutočne nemáme kde umiestniť, tak ako na to?? Dilemu vyriešil za nás Juro Ulrich z Off Road Centra v Petržalke, ktorý nám ponúkol zväčšenie našej aktuálnej benzínovej nádrže...fúha, tak toto by nás nenapadlo riešiť...a wuala...zrazu zmestíme o 110 litrov benzínu viac. A to wuala...nebolo len také jednoduché mávnutie čarovnou paličkou, ale dlhé hodiny driny a potu, na ktoré sa chalani podujali.

Hlavne pri hľadaní neklesajte na duchu. Ak sa vám zdá, že ste už oslovili všetkých alebo, že už nikoho nemáte šancu zohnať, opak je pravdou. Hlavu hore, nádych...výdych...a pokračujeme. Tiež som už strácala nádej, ale aj pár dní pred odchodom sa nám podaril „kapitálny úlovok“, keď spoločnosť Marsann zareagovala na náš mail so žiadosťou o notebook. Títo skvelí ľudkovia sa presne vžili do našej situácie. Vedeli si predstaviť, že na ceste budeme musieť okrem písania cestopisu a článkov aj strihať video, upravovať fotografie, ale používať aj navigáciu. A mať všetko v jednej vecičke, ktorá v aute nezaberie príliš veľa priestoru, to je sen. Ich dar v podobe ThinkPad Helix nám vyrazil dych. 

Tu vás chcem upozorniť aj na fakt, že niektoré sponzorské dary, najmä tie vyššej hodnoty, by mali byť „poriešené aj na papieri“. Aj preto je fajn, mať pripravenú zmluvu o sponzoringu, aby ste danú požiadavku sponzora mohli vyriešiť operatívne. V prípade záujmu viem poskytnúť vzor, píšte. Ale skúste to stihnúť ešte pred naším odchodom :).

V okruhu vašich známych sa tiež môžu nájsť dobré duše, ktorých váš projekt nadchne a pomôže im zviditeľnenie ich značky. Chalanov zo Študentskej cestovky už poznáte, boli sme s nimi na výlete v Moskve (pozri článok Do Moskvy vlakom? Prečo nie!). Aj ich náš projekt zaujal a so svojou reklamkou KREATIV GANG nám podajú pomocnú ruku pri spracovávaní videonahrávok, strihaní videa a vlastne celého filmového výstupu. Ani im nezávidím, som zvedavá koľkými hodinami materiálu sa budú musieť prehrýzť.

Aj Jojo a Roman zo Štúrbaks café, skvelej kaviarničky v Žiline, kde majú aj vlastnú kávu, sa o nás trošku boja. Majú strach, aby sme na tejto ceste kompletne nezdiveli. Ale postarali sa...okrem finančného sponzoringu si vďaka ich darčekom budeme môcť vychutnať fantastickú Štúrbaks kávu aj kultúrnym spôsobom, voňavú, čerstvo namletú ako za starých dobrých čias...pri východe Slnka...už sa teším. A nie len to, nabalili nám jej dostatok, takže ju budeme môcť naservírovať aj domácim alebo ďalším cestovateľom, ktorých počas expedície stretneme.

Ešte vám chcem poradiť jednu vec. Keď budete hľadať sponzorov, nespoliehajte sa na mail v kontaktoch na webe firmy. Čo myslíte, kto tam sedí? Viem, nie je to pravidlo, ale vo väčšine prípadov je tam sekretárka alebo brigádnik. Jednoducho človek, čo nemá kompetenciu rozhodovať o sponzorstve. Vždy hľadajte na stránkach PR manažéra, poprípade si dajte tú námahu a zavolajte sekretárke a vypýtajte si číslo na kompetentnú osobu.  Myslíte, že to je jedno? Nie je, aj my sme hneď na začiatku oslovili Bushman a ani nám neodpísal. Ale kto vie, kde sa náš mail stratil a či ho rovno nejaký brigádnik nevymazal. Ale túto značku má Remčo rád, tak pátral ďalej. A dva týždne pred odchodom zohnal od jednej cestovateľky konkrétny mail. A pán Krumpál sa skutočne do 24 hodín ozval s tým, že ho naša expedícia zaujala. Vďaka Remčovej húževnatosti nám firma Bushman poskytla nohavice, tričká, košele, šatku, deku...no proste všetko, čo budeme potrebovať.

Na záver treba pripomenúť, že každá dohoda so sponzorom je v prvom rade váš záväzok voči nemu, nesľubujte čo nemôžete splniť a berte každú spoluprácu zodpovedne. Držím vám palce.

A my chceme samozrejme všetkým našim sponzorom, ktorí prispeli ku splneniu nášho sna, poslať jedno veľké ĎAKUJEME!!

 

Všetky fotky zo stretnutí so sponzormi a info o expedícii nájdete na:

www.facebook.com/bronconamiestohotela

a

www.bronconamiestohotela.com

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?